استخراج

استخراج کنندگان طلا از سختی و خطر های استخراج طلا اگاه هستند، البته آنها می دانند که برای کسب چه چیزی ایستادگی می کنند، پس چرا خطر نکنند. درست همانند طلا، ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم و بیت کوین برای حضور در بازار نیاز به ماین دارند.

استخراج ارزهای دیجیتالی ممکن است سختی های خود را داشته باشد، اما تصور داشتن بیت کوین به اندازه کافی شما را برای روبرویی با این چالش ها مجاب می کند. با وجود اینکه قیمت بیت کوین همیشه در تغییر است، اما به شما در زمانی که مایل به فروش کوین خود هستید یک قیمت منصفانه تضمین می شود.

در حال حاضر 17 میلیون بیت کوین استخراج شده است. با مجموع 21 میلیون بیت کوین، تنها 4 میلیون بیت کوین دیگر برای استخراج وجود دارد. برای استخراج بیت کوین، ماینرها نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند، یک ماینر (ASIC) یا GPU و CPU دارند. در ماینینگ، دو گونه عملیات وجود دارد که عبارت اند از: استخر ماینیگ و ماینینگ انفرادی (سولو ماینینگ).

ماینینگ انفرادی

ماینینگ انفرادی یا سولو ماینینگ به معنای استخراج تک و مستقل است. در ماینینگ انفرادی، کاربران برای استخراج یک ارز دیجیتالی به یک سیستم شخص ثالث وابسته نیستند. ماینرهای انفرادی به جای پیوستن به گروه ها برای استخراج، به طور مستقیم تجهیزات ماینینگ خود را به کیف پول بیت کوین خود متصل و شروع به یافتن بلاک ها می کنند.

اتصال سخت افزار ماینینگ به کیف پول بیت کوین مسلتزم کار بر روی شبکه کوین خواهد بود. پس از اینکه ماینر کار خود را کامل انجام می دهد، یک بلاک تولید می شود. سپس ماینر برای کار خود پاداش می گیرد.

ماینرهای انفرادی برای حل کردن مسائل ریاضی یک بلاک نیازی به کمک دیگر ماینرها ندارند، زیرا آنها تمام شرایط لازم برای یک استخراج موفق را دارند.

استخر ماینینگ

استخر ماینینگ شامل یک گروه از مردم است که منابع و تجهیزات خود را در کنار هم قرار می دهند تا یک بیت کوین را استخراج کنند. ماینر بیت کوین قدرت پردازشی خود را برای باز کردن یک بلاک در کنار هم قرار می دهند و بعد از  اتمام ماینینگ، سهم پاداش بلاک تولید شده را با توجه به میزان قدرت پردازشی هر ماینر تقسیم می شود. پس از تولید یک بلاک، ماینرها گواه اثبات کار را ارسال می کنند که نشان می دهد که آن ماینرهای بیت کوین چه مساله ای را حل کرده اند.

 

دریافت پاداش در حالت ماینینگ انفرادی ممکن است مدت زیادی طول بکشد، زیرا فرد ممکن است نیاز به قدرت محاسباتی بیشتری در ماینینگ داشته باشد. تولید یک بلاک می تواند سال ها برای ماینرهای با قدرت پردازشی کم به طول بیانجامد.

ماینینگ انفرادی میزان زیادی وقت و تلاش را صرف می کند، اما همچنان زمانی زیادی صرف می شود تا یک ماینر به پاداش خود دست یابد. ماهیت پیچیده فرایند استخراج نیز باعث دشواری فراوانی برای ماینرها در جهت کسب سود مورد نظر می شود.

با توجه به پیچیدگی ماینینگ، ملحق شدن به یک استخر ماینرهایی که در کنار یکدیگر برای هدفی مشترک تلاش می کنند می تواند بسیار پر منفعت باشد. آنها مسئولیت های موجود را در میان خود تقسیم می کنند و هر کس با توجه به توانایی اش در ایجاد یک بلاک کمک می کند.

برای ماینرهای تازه کار، پیوستن به استخر ماینینگ باعث افزایش توانایی های شما در استخراج می شود؛ زیرا شما با افرادی با تجربه در این زمینه همکار می شوید که خود فرصت بسیار مناسبی برای آموزش و یادگیری است. پاداش برای ماینینگ انفرادی ممکن است خاص باشد اما باید توجه داشت این اتفاق گاه به گاه رخ می دهد، از اینرو بهتر است که در یک استخر ماینینگ استخراج را انجام دهید زیرا احتمال دریافت پاداش در این حالت به مراتب بیشتر است.

استخر استخراج

اسختر ماین(Mining Pool) یک محل مجازی است که استخراج‌کنندگان در آن جمع می‌شوند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می کنند. در این روش، هر ماینر یا استخراج‌کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می‌برد. استخر استخراج به ماینرها این امکان را می‌دهد تا منابع محاسباتی و قدرت پردازشی خود برای استخراج ارزهای دیجیتال را با دیگر ماینرها به اشتراک بگذارند و شانس خود را برای دریافت پاداش بالا ببرند.

در ماه‌های اولیه کار بیت کوین، این امکان وجود داشت که ماینرها مستقیما در پیدا کردن معادله بلاک با یکدیگر رقابت کنند، اما با گسترش شبکه بیت کوین، امروزه شانس پیدا کردن پاداش بلاک به صورت مستقیم تقریبا صفر است.

هر چه تعداد ماینرها و قدرت پردازش سخت افزارها افزایش یابد، حل معادلات پیچیده ریاضی برای ایجاد یک بلاک دشوارتر خواهد شد. چنین قابلیتی  سختی استخراج نامیده می‌شود و به منظور تنظیم جریان تولید بیت کوین در سیستم تعبیه شده است.

افزایش روزافزون محبوبیت بیت کوین سبب شده تا سختی شبکه این ارز دیجیتال به شدت افزایش یابد و در نتیجه کار انفرادی را برای ماینرها دشوار کند و باعث شود که ماینینگ شخصی عملا ناکارآمد و منسوخ شود. حتی فارم‌های استخراج بزرگ با صدها دستگاه هم برای استخراج بیت کوین به استخرهای استخراج می‌پیوندند.

با افزایش سختی شبکه و وجود هزینه‌های اولیه و جاری برای استخراج بیت کوین، اگر بدون پیوستن به استخری اقدام به ماین ارز کنید، نه تنها سودی عاید شما نخواهد شد بلکه ضرر خواهید کرد.


روند افزایش سختی استخراج بیت کوین در طول زمان

می‌توان این‌طور گفت که ماینرهای سراسر دنیا قدرت پردازش سخت افزارهای خود را در اختیار استخر استخراج قرار می‌دهند و استخر استخراج به نمایندگی از همه ماینرها در پیدا کردن معادله بلاک‌ها به رقابت با دیگر استخرها می‌پردازد.

با وجود استخرهای استخراج، ماینرها قادر خواهند بود تا با روی هم آوردن توان پردازشی، هش‌های بیشتری تولید کنند. پس از آن پاداش استخراج، بین اعضای استخر متناسب با توان هشی که در دستگاه آن در اختیار استخر قرار داد، تقسیم خواهد شد.

بیت کوین استخرهای استخراج زیادی دارد که از نظر ابعاد و روش پرداخت متفاوتند.

انتخاب استخر استخراج

در هنگام انتخاب استخر استخراج بیت کوین، نکات زیر را باید مد نظر قرار داد:

اندازه استخر: منظور از اندازه یک استخر استخراج میزان ماینرهای آن یا به طور دقیق‌تر میزان قدرت پزداشی آن است. استخرهای بزرگ پرداخت‌های منظم‌تری دارند و از اعتبار بیشتری برخوردارند اما میزان مبلغ پرداختی آن‌ها نسبت به استخرهای کوچک می‌تواند کمتر باشد. از سوی دیگر، هر چند ممکن است استخرهای کوچک پاداش‌های بهتری پرداخت کنند اما از اعتبار کمتری برخوردارند و پرداخت‌های نامنظم‌تری دارند.

کارمزد: کارمزد استخرهای استخراج می‌تواند از صفر تا 4 درصدِ پاداش استخراج متفاوت باشد. این بدان معناست که برخی از استخرها کارمزدی دریافت نمی‌کنند.

اعتبار و امنیت: مسئله بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آیا به اندازه کافی به این استخر اعتماد دارید که تقلبی در کارشان صورت نمی‌گیرد و سرمایه را شما را بالا نخواهند کشید و یا این‌که به سادگی هک نخواهند شد و درآمد شما به باد نخواهد رفت. برای دور ماندن از خطراتی از این دست، بهترین راه پیوستن به یک استخر قدیمی است که امتحان خود را پس داده باشد. پیش از این‌که عضو استخری شوید، بازخورد و نظر کاربران را بخوانید. به خاطر داشته باشید که همیشه تعدادی کاربر ناراضی وجود خواهند داشت، پس اجازه ندهید نظرات آن‌ها روی تصمیم شما تاثیر بگذارد.

سیاست پرداخت: این‌که شما تمایل دارید پرداخت‌هایتان به طور مرتب و روزانه و یا این‌که پس از حل و استخراج یک بلاک انجام شود، را پیش از ثبت نام مد نظر قرار دهید و در رابطه با شرایط پرداخت استخرها اطلاعات کافی به دست آورید.

1- استخر AntPool

 

 

 

AntPool بزرگترین استخر استخراج از نظر قدرت هش است. این استخر توسط بزرگترین تولیدکننده دستگاه‌های ماینر در چین با نام Bitmain اداره می‌شود.

ایجاد حساب کاربری در AntPool رایگان است ولی طبیعتا برای استخراج بیت‌کوین نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب هستید. نرم‌افزارها از طریق اینترنت قابل دانلود است.

رابط کاربری این استخر ساده است. درآمد را می‌توانید در داشبورد ببینید و هش ریت دستگاه‌تان را در دقیقه، ساعت یا در بازه روزانه مشاهده کنید.

کارمزدها و پرداخت

امکان انتخاب چندین روش کار وجود دارد که کارمزد آنها به شرح زیر است:

روش solo mine با 1 درصد کارمزد
روش PPLNS با کارمزد 0
روش PPS با کارمزد 2.5 درصد

AntPool کارمزدی که روی تراکنش دریافت می‌شود را فاش نمی‌کند. AntPool تسویه حساب روزانه را برای حساب‌هایی که بیش از 0.001 بیت‌کوین هستند را حدود ساعت 10 AM UTC انجام می‌دهد.

امنیت

در AntPool قابلیت فعال‌سازی ورود دومرحله‌ای، قفل کردن کیف پول و تنظیم اطلاع‌رسانی با ایمیل وجود دارد تا امنیت حساب کاربری افزایش یابد.
انجمن این استخر شامل اطلاعات و راهنماهای موردنیاز برای شروع کار است.

مزایا

AntPool بزرگترین و محبوبترین استخر بیت‌کوین است که رابط کاربری ساده‌ای برای ماینرهای تازه‌کار دارد. قابلیت انتخاب از بین PPLNS و PPS وجود دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

با بررسی دقیق‌تر این استخر می‌توانید به ویژگی‌های جالب‌تر آن پی ببرید. پرداخت‌ها نسبتا خوب هستند و اقدامات امنیتی مناسبی برای حفاظت از کاربران پیاده‌سازی شده است.

معایب

به دلیل اینکه AntPool استخری بزرگ است، پرداخت‌ها قاعدتا باید کمتر باشند. همچنین کارمزد تراکنش‌ها نیز توسط AntPool اعلام نمی‌شود.

2. استخر F2Pool

 

 

 

F2Pool یکی از بزرگترین استخرهای استخراج بیت‌کوین با مرکزیت چین است که در سال 2013 راه‌اندازی شده است.

علاوه بر بیت‌کوین، ارزهای لایت‌کوین،اتریوم و نیز با این استخر قابل استخراج است. سطح سختی در این استخر براساس قدرت هش متغیر است زیرا سایت از پروتکل استخراج stratum و vardiff استفاده می‌کند.

کارمزدها و پرداخت

F2Pool مبتنی بر روش PPS فعالیت می‌کند و کارمزد 4 درصدی می‌گیرد که نسبت به سایرین بالاست. حداقل پرداخت 0.001 بیت‌کوین است که روزانه انجام می‌گیرد.

امنیت

قابلیت قفل کیف پول وجود دارد. شما امکان تغییر ایمیل را پس از عضویت نخواهید داشت، همچنین قابلیت ورود دو مرحله‌ای ندارد.

مزایا

F2Pool امکان استخراج بیت‌کوین، لایت‌کوین و زی‌کش را داراست. حداقل پرداخت پایین است و پرداخت‌ها بطور مداوم انجام می‌شود.

معایب

کارمزد 4 درصدی نسبت به سایر استخرها رقم بالایی محسوب می‌شود و هزینه زیادی بر دوش ماینرهاست.

ماینرساز

www.minersaz.com